Når skoleåret begynder i sommeren 2024, vil 0. og 1. klasserne i Billund Kommunes folkeskoler opleve, at der er to voksne til stede i undervisningen. Forskning peger nemlig på, at en målrettet indsats tidligt i livet ruster børnene bedre til fremtiden.
Venstre, Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti samt løsgængerne Jørn Poulsen og Arne Spangfort Christensen har med sidste års budgetforlig aftalt en række tiltag, der understøtter deres ambitioner om Danmarks bedste folkeskole.
Parterne har for eksempel aftalt, at der skal være to voksne til stede i alle lektioner i 0. og 1. klasse. Målet er blandt andet at styrke mulighederne for at støtte op om det enkelte barn. Derudover får medarbejderne mulighed for at lykkes endnu bedre med opgaven, når de ikke står alene med den store kompleksitet og spændvidde, som en almen klasse kan rumme.
Tiltaget skal således højne kvaliteten i undervisningen, øge trivslen hos eleverne og forbedre de fagprofessionelles arbejdsmiljø.
”Forskning peger på, at barnets tidligste år er de vigtigste. Vi har derfor valgt at give børnene i Billund Kommune det stærkest mulige læringsafsæt til livet. Samtidig håber vi, at de voksne vil opleve, at deres eget arbejdsmiljø bliver styrket, og at de får mulighed for at levere endnu bedre resultater end hidtil. Derudover viderefører vi de fleksible undervisningsformer, så vi styrker læring, trivsel og inklusion i vores skoler,” siger Stephanie Storbank, borgmester i Billund Kommune.
Målet er at styrke det enkelte barn, fordi der bliver ressourcer til mere fokus på den enkelte og samtidig at imødekomme de lærere, der har udtrykt ønske om at være to i undervisningen, da det ofte kan være hårdt at være alene foran for eksempel 25 børn i 1. klasse.
”Med den styrkede indsats gennem flere voksne i de mindste klasser ønsker vi at give børnene i Billund Kommune den bedst mulige start på deres skoleliv,” siger Bjarne Larsen, formand for Børne- og Familieudvalget i Billund Kommune.
Øget fokus på specialområdet
Samtidig er borgmesteren og udvalgsformanden optaget af, at folkeskolen i Billund Kommune skal favne alle børn. Et stigende antal børn i Billund Kommune får ligesom børn i en lang række andre kommuner tildelt specialundervisning eller bliver visiteret til et specialiseret skoletilbud.
”Det er en udvikling, som vi ser med stor alvor på, fordi det kan hænge sammen med mistrivsel blandt børn og unge samt et stigende antal psykiatriske diagnoser på landsplan. Vi har derfor afsat penge til at imødegå udgiftspresset på området, ligesom vi håber på, at den styrkede start på skolelivet gennem flere voksne i undervisningen i de mindste klasser kan være med til at højne trivslen og forbedre indlæringen for kommunens yngste. Vores ambition er derfor, at vi på sigt kan vende den negative udvikling,” lyder det fra Stephanie Storbank.