Brun sovs sparket til hjørne: Italiensk sauce har indtaget de danske køkkenskabe

For at gøre det let for kunderne at teste, om pesto mon er noget for dem – og om de synes, at Irmas pesto smager ligeså godt, som det påstås, holder PestoEkspressen på Vejlevej i Billund den 4. juni fra kl. 15.30 (Foto: Irma)
dato

Mere end 4 ud af 10 danskere har rigtig ofte pesto i køkkenet derhjemme. Hver tiende har det altid. Og skal der sovs eller dip til aftenens kylling, så er pesto favorit hos danskere mellem 18-29 år, der sparker brun sovs på 3. pladsen.

Kom forbi og smag, hvad du synes om den klassiske italienske sauce, når PestoEkspressen besøger SuperBrugsen i Billund.

Anders Matthesen har skrevet en sang om den italienske sauce, pestoen, og gennem flere år har varemærket Irma hjembragt pesto fra den lille familiedrevne virksomhed CLAS, der ligger i hjertet af Ligurien. CLAS ligger ved byen Imperia, tæt på havet og de liguriske bjerge, og egnen er hjemsted for den allerbedste basilikum. Frisk basilikum er en vigtig ingrediens i den klassiske grønne pesto.

Som pesto-sangen indikerer, er det ikke bare italienerne, der er glade for pesto. Det er danskerne også. Mere end 4 ud 10 danskere har oftest pesto i køkkenet, og blandt de yngre danskere er det endnu flere, nemlig 59 procent.

”Åbner man køkkenskabene hos en tilfældig dansk husstand, så har de ofte, meget ofte eller altid pesto derhjemme. Nu er varemærket Irma på hylderne her i Superbrugsen i Billund med en serie af pestoer, der er rigtig italienske. "Det er nemt at sætte ekstra god smag på både frokost og aftensmad med pesto,“ fortæller Michael Rahbek, der er ansvarlig for varemærket Irma.

Generationskløft - Pesto slår brun sovs af banen
At smagen af Italien er populær, er måske ikke så overraskende, men en undersøgelse foretaget af Norstat for varemærket Irma viser, at unge danskere i aldersgruppen 18-29 år, faktisk helst vil have pesto til et måltid med kylling (36 procent). Og 59 procent af dem, har rigtig ofte pesto i køkkenet derhjemme.

I aldersgruppen 40-49 år og opefter foretrækker danskerne tzatziki (40 procent) til kyllingen, mens den brune sovs har lidt trangere kår.

Helt generelt for danskerne er den foretrukne sauce eller dip til stegt kylling, kyllingebryst eller kyllingelår 1: Tzatziki (36 procent) 2: Brun sovs (25 procent) og Pesto (22 procent). Men hos unge sparker pestoen altså både tzatziki og brun sovs ned af ranglisten. I aldersgruppen +60 er det 27 procent der foretrækker den brune sovs.

Smagen af Italien kommer til Billund
For at gøre det let for kunderne at teste, om pesto mon er noget for dem – og om de synes, at Irmas pesto smager ligeså godt, som det påstås, holder PestoEkspressen på Vejlevej i Billund den 4. juni fra kl. 15.30.

Der er gratis smagsprøver og mulighed for at vinde en flot gavekurv fra varemærket Irma-serien.

Kilde: Irma